I microinfluencer rumorosi nella campagna referendaria 2016
Noisy microinfluencers in 2016 referendum campaign

Online social data analysis on Facebook

  • Marco Cerrone Università degli Studi di Napoli Federico II
  • Francesco Marrazzo Università degli Studi di Napoli Federico II

Abstract

Il nostro contributo prova ad esplorare il ruolo degli influencer nel campo politico-elettorale, con riferimento alla recente campagna per il referendum costituzionale italiano. Attraverso un’analisi degli online social data, si tenterà di comprendere l’importanza degli influencer, e le dinamiche di formazione dei processi di micro-influenza in ambiente Facebook. Dalle analisi di pagine e gruppi creati in occasione del voto referendario, relative al sentiment e alla tipologia di influencer, emerge l’importante ruolo di micro-influencer che generano un dibattito pubblico “dal basso” dai toni emotivi e “contropolitici”, interpretando il loro  ruolo di “maggioranza rumorosa” in maniera inconsapevole e non strutturata.

Abstract [eng]

Our essay tries to explore influencers role in political-electoral field, with specific reference to the recent Italian Constitutional Referendum campaign. Through online social data analysis, conducted through content analysis techniques, we will try to understand influencers relevance, and micro-influence dynamics on Facebook. We have focused on referendum groups and pages, and we have conducted analyses reffered to sentiment expressed from posts published on the pages, and to the types of influencer on the groups. Our most relevant finding has been discovering the importance of microinfluencers who generate a bottom-up debate on Facebook, with emotive and “contropolitical” tones, and interpretate their original role of “noisy majority” in an unaware and disorganized way.

Published
2018-06-30
How to Cite
CERRONE, Marco; MARRAZZO, Francesco. Noisy microinfluencers in 2016 referendum campaign. DigitCult - Scientific Journal on Digital Cultures, [S.l.], v. 3, n. 1, p. 51-72, june 2018. ISSN 2531-5994. Available at: <http://www.digitcult.it/index.php/dc/article/view/60>. Date accessed: 23 sep. 2018. doi: https://doi.org/10.4399/97888255159097.
Section
Articles